Visit-Reus.com
Oci, turisme i cap de setmana

Reus / Informació / Ruta del Cister

El monestir de Santes Creus i el seu entorn

Aiguamúrcia

El paisatge de l'excursió és una combinació entre els extensos camps de conreu de cereals, vinya i ametllers del Pla de Santa Maria i els boscos de la ribera del Gaià. La visita al magnífic monestir de Santes Creus arrodonirà l'itinerari. La ruta comença al Pla de Santa Maria -s'hi arriba directament des de Valls per la carretera C-37-, on cal visitar l'església romànica de Sant Ramon de Penyafort, joia de la comarca situada a l'entrada nord del poble. Al centre del poble s'agafen els carrers Raval de Sant Ramon, carrer Major, Anselm Clavé i Camí de Santes Creus i es travessa la carretera C-37 en direcció al Pont d'Armentera deixant la gasolinera a l'esquerra. El camí de Santes Creus salva l'autopista AP-2 per un pont i, poc després, arriba a un trencall (355 m d'altitud, 3,1 km des de l'inici). Se surt del camí agafant la pista de l'esquerra, cap al mas d'en Roig, travessant la rasa de la Fonollosa i, poc després, la de la Guineu. Cal recordar aquest punt perquè s'hi passarà al final, de tornada de Santes Creus. Als 5,2 km, quan el camí del mas d'en Roig arriba a un bosquet, es fa un colze amb altres dues pistes per veure una barraca de pedra (393 m, 5,35 km) i es torna cap al mas d'en Roig en direcció al Pont d'Armentera. Poc després es deixa un trencall de la dreta que duu, en poc menys d'1 km, a l'antiga ermita de Sant Pere de Gaià, pertanyent al terme municipal d'Aiguamúrcia. Aquesta és una vella edificació del segle X avui en runes. Continuant el trajecte, s'arriba a la carretera C-37 (km 9,6) i es gira a la dreta cap al Pont d'Armentera, poble on destaca l'església de Santa Magdalena. Al veïnat de la Planeta, al marge oriental del riu, es pren un camí de carro que baixa al barranc. Als 10,8 km es deixa un desviament a l'esquerra que porta fins a les coves del Mas. En travessar el torrent del Gargantí (332 m) es puja fins al coll del mas Alegret (381 m, 11,4 km). Es creua el torrent de Sales (335 m, km 12,1). Després de la rasa de la Romenguera el camí desemboca en un altre que voreja el barranc. Cal tombar a mà esquerra i deixar un trencall de la dreta que duu a la font del Rossinyol. Quan ja s'han avançat 14 km s'entra en un camí senyalitzat amb marques blanques i vermelles: és el GR-7-2 (sender de Gran Recorregut). El trajecte fa una ziga-zaga i arriba al monestir cistercenc de Santes Creus (315 m, 14,9 km), de visita obligada. Es pot fer també una breu passejada pel frondós bosc que voreja el riu Gaià. Es travessa el riu Gaià (290 m, 15,4 km) i es pren la carretera TP-2002 cap a Vila-rodona seguint les marques del GR. Als 600 m (km 16) cal sortir de la carretera i desviar-se a mà dreta per una pista forestal seguint els senyals del GR. S'abandona el GR (km 17,3) i es tomba a la dreta pel camí de Santes Creus, deixat al principi, que duu de nou al Pla de Santa Maria, arribant pel carrer Vidal i Barraquer, paral·lel al carrer Major, pel qual s'havia sortit. Llocs emblemàtics Església de Sant Ramon de Penyafort Aiguamúrcia Monestir de Santes Creus Comarques:Alt Camp Distància:23.8 km Desnivell Pujada:160.0 m Desnivell Baixada:160.0 m Senyalització:No Durada:2 h Temes:Natura | Cultura     Criteris d´us de aquestes rutes   Veure restaurants aqui Veure hotels aqui   Font: Generalitat de Catalunya. Dirección General de Turismo / Dada d'actualització : 24/03/2006

Etiquetes: costa daurada, aiguamúrcia, llocs d'interès, què veure i què visitar a salou, què veure i què visitar a cambrils, què veure i què visitar a tarrragona, què veure i què visitar a reus, què veure i què visitar a la pineda platja